Vitaal Liberaal

  • Jac Wezenbeek heeft een update geplaatst in de groep Groepslogo van Verkeer en vervoerVerkeer en vervoer 6 jaren, 9 maanden geleden

    Op de inspraakbijeenkomst van 1 februari hebben de inwoners van de Nieuwstraat hun bezorgdheid uitgesproken over de huidige en te verwachten verkeersdrukte wanneer er nieuwe bioscoop en fietskelder zou gaan komen.

    Zie https://www.jacwezenbeek.nl/verkeersproblematiek-Nieuwstraat

    Wat vinden we hiervan? Moet een eventuele nieuwe bioscoop in de Nieuwstraat komen of beter uitwijken naar een ander locatie?

    • Als bewoner van de Nieuwstraat zijn wij tegen de verdere verkeersbelasting als gevolge van de komst van een bioscoop en een fietsenkelder in de Biggelaar. Hierbij de integrale tekst van Arnold Helmich:

      Inspreektekst:
      Raadsmededeling “Fietsen in de Binnenstad”

      1. introductie
      Ik ben Arnold Helmich, bewoner van de Nieuwstraat, ik woon in het gedeelte tussen de
      Burgemeester Prinsensingel en het Tongerloplein.

      2. reden van mijn inspreken
      Ik spreek in omdat ik aan u mijn zorgen wil uiten omtrent de verkeersafwikkeling van de Nieuwstraat
      gebaseerd op de huidige situatie en de beoogde ontwikkelingen in deze straat. Bij dit laatste denk ik
      met name aan de beoogde vestiging van een de fietsenstalling en bioscoop. Ik refereer hierbij aan de
      ongedateerde Raadsmedeling inzake “Fietsen in de binnenstad” van het college van burgemeester en
      wethouders, portefeuillehouder Lok, de beleidsnotitie”Fietsen in de binnenstad” dd. november 2017,
      het bestemmingplan, diverse krantenartikelen en andere berichten.

      3. huidige verkeers intensiteit Nieuwstraat
      De Nieuwstraat is een doodlopende straat. De straat biedt toe- én uitgang voor de bezoekers aan de
      schouwburg, intensief politie verkeer inclusief bezoek en komen en gaan van werknemers, de 24
      uurs politiefunctie, parkeerders, Tongerlo-activiteiten, museum, horeca , centrum, laad- en los
      verkeer en een 30 tal wooneenheden en daarbij behorende verkeers- en parkeerdruk . Hierbij houd
      ik nog geen rekening met toename van de druk van de nieuwe Nieuwstraatbewoners als gevolg het
      Appartementengebouw de Expressie. Verder wordt de straat regelmatig gebruikt voor het stallen
      van touringcars, megatrailers en het keren van megatrucks tbv schouwburgvoorstellingen en ander
      laad- en los vrachtverkeer.
      Ik stel vast dat het huidig gebruik van de straat intensief is.

      4. beoogde ontwikkelingen in de Nieuwstraat
      Komst van een fietsenstalling en een bioscoop met zes zalen inclusief horeca.

      5. gevolgen beoogde ontwikkelingen in de Nieuwstraat
      Door de komst van een fietsenstalling en bioscoop stijgen de bezoekersaantallen en neemt de
      verkeersintensiteit disproportioneel toe. Het “uitrukvermogen” van de politie en bereikbaarheid
      voor de hulpdiensten nemen hierdoor af. Uit veiligheidsoogpunt kan dit verregaande consequenties
      hebben voor de Roosendaalse veiligheid in het geheel, bezoekers van het Roosendaalse culturele
      centrum en de Nieuwstraat bewoners. Denkt u hierbij aan de slogan “als elke minuut telt”. Bij
      calamiteiten draagt de nieuwe centrum ring niet bij aan een adequate verkeersafwikkeling gelet op
      het dubbele fietspad, het eenrichtingsverkeer en de smalle rijbaan.
      Ik stel vast dat bij de komst van een fietsenstalling zeker in combinatie met de komst van de een
      bioscoop de (verkeers) veiligheid in de straat en in het algemeen verslechtert en de verkeersdruk
      toeneemt.

      6. gevolgen voor de bezoekers van schouwburg/bioscoop/museum/tongerlo-activiteiten
      Bij een komst van een fietsenstalling en een bioscoop en wordt in praktische zin aan de bezoekers
      van de schouwburg/bioscoop/museum/tongerloplein-activiteiten geen dienst bewezen. Er zijn er nu
      al lange aanrijdtijden /filetijden. Een verlate aankomst in de voorstelling is nu al een feit. Bij de
      toegenomen verkeersdruk (beoogde fietsenstalling en bioscoop) nemen deze tijden toe. De huidige
      schouwburg/theater bezoeker kiest voor gemak en goede bereikbaarheid. Een trage
      verkeersafwikkeling komt het bezoek aan deze instellingen niet ten goede.
      Ik stel vast dat er in de huidige opzet al onacceptabele vertragingen voor de bezoekers zijn door de
      krappe logistieke mogelijkheden en dat die in de nieuwe situatie enkel toenemen.

      7. visie gemeente
      Ik begrijp de (economische) behoefte van de gemeente Roosendaal om het Tongerlo gebied te
      vitaliseren, het braakliggende perceel te verzilveren de daarbij behorende fietsenstalling te
      realiseren. De huidige beoogde ontwikkelingen conflicteren mijns inziens sterk met de verbetering
      van het lokale leefklimaat, de bereikbaarheid en de veiligheid van de Roosendaalse binnenstad zoals
      vastgesteld in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2015-2025.

      8. conclusie
      De Nieuwstraat is een drukke straat. Door de komst van de beoogde fietsenstalling komen
      veiligheid, verkeersafwikkeling en leefklimaat in het geding, dit staat los van de vestiging van een
      bioscoop.
      Ik denk aan de volgende oplossingsrichtingen:
      – houd de fietsenstalling op de huidige plaats,
      – creëer een rotonde aan het eind van de Nieuwstraat en
      – maak de Parkeergarage De Biggelaar beter toegankelijk door slimme kentekenherkenning.
      Raadsleden neem uw verantwoordelijkheid als volksvertegenwoordiger en houd u aan uw
      doelstelling, houd de binnenstad toegankelijk en leefbaar. Additionele verkeersdruk in de
      Nieuwstraat past niet in deze doelstelling.
      Roosendaal, 1 februari 2018
      Arnold WF HELMICH.

      PS Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2015-2015 (GVVP)
      Hoewel het buiten het bestek van dit onderwerp valt, merk ik het volgende op. Het GVVP 2015-2017
      weert de brom- en snorfietsen vanwege het gevaarlijke rijgedrag en snelheidsovertredingen en
      omarmt de fietsers in de binnenstad. De E-bikes vallen in het GVVP binnen de voorgenoemde
      fietscategorie. Gezien de snelheden van 25-40km die deze fietsen kunnen behalen vormen deze een
      gevaar voor het winkelend publiek. Het zou de Raad sieren om in de verordening ook deze categorie
      fietsers te weren in de binnenstad om het verblijfsklimaat in de Roosendaalse binnenstad voor jong
      en oud aantrekkelijk en veilig te maken.