Dat de binnenstad nog steeds niet vol zit met winkels en dat daardoor het winkelplezier nog verder afneemt is helaas nog steeds een feit. Nu ook de laatste winkel in de Biggelaar deze week haar deuren sluit staat er een compleet overdekt winkelcentrum leeg. En dit allemaal ondanks een mooie vernieuwde Nieuwe Markt. Hoe komt dit nou en wat zouden we er aan kunnen doen?
Hoogeveen
Gert Bolkesteijn kijkt naar deze zelfde problematiek in Hoogeveen. Het was zijn taak om Hoogeveen weer op de kaart te zetten en de binnenstad tot trekpleister om te toveren. En dat is hem ook gelukt… tot 2011, toen kwam de klad er wederom in. Sinds 2011 hebben de steden er een grote concurrent bij: het internet. Veel mensen kopen online en blijven weg uit de stadskernen. Hierdoor heeft de middenstand in het centrum het nakijken en kunnen kleine winkels niet overeind blijven. Hij heeft de leegstand kunnen beperken tot 15%.
Wat kun je hier volgens Gert Bolkesteijn aan doen?
-
Creëer een compactere binnenstad.
Hiermee wil hij zeggen om winkels aan de rand van het centrum te verhuizen naar het centrum zodat er een aaneengesloten keten van winkels ontstaan.
-
Zorg voor “good feeling.”
Het winkelen moet een hele fijne beleving zijn die in ons onderbewustzijn blijft hangen zodat we zeker terugkeren naar dat centrum. Mensen moeten het proeven, ruiken en voelen goed kunnen ervaren. Hoe groter dit gevoel is in de stad, hoe lager de online aankopen zijn.
-
Versterk het ondernemerschap.
Laat de ondernemers out of the box denken en zorgen dat hun winkel een enorme gastvrij beleving aan de winkelende mensen geeft. Winkeliers moeten anders gaan denken dan dat ze tot nu toe gedaan hebben : ’s ochtend winkeldeur open, wachten tot klanten komen en kopen, winkeldeur sluiten. De beleving en gastvrijheid moet in hoge mate gaan verschijnen om te kunnen overleven. Als voorbeeld geeft Gert Bolkesteijn een kledingwinkel waar je het gevoel hebt dat je in een kroeg loopt en waar grappige Youtube filmpjes gedraaid worden. Door de beleving in de winkel “gunnen” de winkelende mensen de winkelier een aankoop en gaan ze met volle handen de winkel uit.
Lees hier het artikel in retailtrends